Paradontoza

Paradentóza – hrozba pro Váš celý organismus

Paradentóza (parodontóza, parodontitis) vzniká, pokud na dásně a závěsný aparát zubu dlouhodobě působí plak a zubní kámen. Dásňový žlábek se začne prohlubovat a vzniká tzv. parodontální chobot, což je prostor mezi zubem a dásní či kostí. Zánět se šíří do hloubky podél kořene zubu a ničí závěsný aparát zubu a kostní lůžko. Nebezpečí parodontálních chobotů spočívá v tom, že vytvářejí místo nepřístupné pro čištění, ve kterém se hromadí povlak, zbytky potravy, bakterie a zubní kámen. Na konci procesu může nastat až ztráta zubu.

Schopnost lidského organismu odolávat paradentóze závisí stejně jako u zubního kazu především na pečlivé ústní hygieně, správné výživě a zdravém životním stylu. Paradentóza je zdlouhavou a organismus zatěžující nemocí a to především díky přítomnosti bakterií, které mohou ohrožovat celý organismus. Závažnost onemocnění úzce souvisí se zdravotním stavem a imunitním systémem nemocného. Negativní dopad mají vnější faktory jako je stres, kouření a dlouhodobé užívání některých léků.

Paradentóza - příznaky onemocnění

Má Vaše dáseń intenzivní zarudlou barvu a velmi často spontánně krvácí? Ustupují Vaše dásně a kořeny Vašich zubů se obnažují? Vyskytuje se u Vás hnilobný zápach z úst? Vzhledem k destrukci kostěného lůžka se zuby uvolňují a mění své postavení, objevují se značné bolesti a hnisavé komplikace.

Paradetóza - léčba

1. fáze: Provedeme Vám kompletní parodontologické vyšetření. Důkladně změříme hloubku všech parodontálních chobotů, stanovíme pomocí různých indexů množství a rozsah povlaku, zubního kamene, zánětu, dále stanovíme viklavost zubů apod. Zároveň zhotovíme RTG snímky, které nám spolehlivě ukáží rozsah destrukce kostního lůžka.

2. fáze: Dentální hygienistka s Vámi provede individuální instruktáž dentální hygieny pomocí běžných nebo speciálních pomůcek. Nezbytně nutná je Vaše spolupráce, protože bez správně zvládnutých návyků péče o dutinu ústní není léčba paradontózy nikdy úspěšná.

3. fáze: Ordinační část léčby. Odstraníme Vám povlak, pigmenty a zubní kámen z korunkové části zubu, ošetříme převislé výplně a kazy a nevyhovující protetické práce (korunky, můstky apod.).

4. fáze: Parodontální choboty. Veškeré nečistoty z parodontálních chobotů odstraňujeme speciálními ručními nástroji, tzv. kyretami. Ošetření je bezbolestné.

V některých případech je nutná i zubní chirurgie a chirurgická léčba, často doplněná léčbou antibiotiky či jinými léčivými preparáty. V jiných případech se provádí ortodontická terapie (rovnátka).

Léčba parodontózy je často velmi komplikovaná, avšak ne nemožná. Onemocnění můžeme zastavit ve fázi, ve které se nachází a po několik let stav udržet. Kontrolní vyšetření se provádí jednou za 3 měsíce. Dentální hygienistka kontroluje, zda se správně dodržuje postup a dentální hygiena, bez které se paradentóza prakticky nedá vyléčit.

V této sekci: